Apenstreken - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Hester Thoen - WaarBenJij.nu Apenstreken - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Hester Thoen - WaarBenJij.nu

Apenstreken

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

27 Februari 2015 | Bolivia, Villa Tunari

Hey!

Vannacht zijn we naar La Paz gereisd met de bus, weer terug in de bewoonde wereld. Afgelopen maand hebben we vrijwilligerswerk gedaan in Parque Machia in Villa Tunari, Bolivia. Het is een erg bijzondere tijd geweest met nieuwe inzichten en nieuwe vriendschappen.

In het park worden verschillende soorten dieren verzorgd die niet meer in het wild kunnen leven: kapucijnaapjes, doodshoofdaapjes, slingerapen (spider monkeys), vogels, schildpadden, vossen, een ocelot en een beer. Ik heb met de spider monkeys gewerkt, de meest bijzondere groep, want deze leeft zo goed als vrij in de jungle. De eerste dag was best spannend. Om half 8 gingen we met zijn drieën de jungle in lopen, stijl de berg op met alle voedsel voor de apen op onze rug. Pfoe, dat viel nog niet mee! Daar aangekomen zat er een groep van 23 spider monkeys op ons te wachten. Na eten te hebben gegeven gingen we beginnen met schoonmaken. Dat ging helaas niet helemaal goed. Er wilde een aap op mij klimmen en toen ik zei dat dat niet mocht (`Vamos') had ik opeens een beet in mijn arm. Dat was wel even schrikken. Gelukkig viel het nog mee en hadden de apen geen rabies.

Elke dag ben ik van 8 uur tot 6 uur bij de apen geweest. Vier van de apen verblijven ´s nachts in een hok en overdag zitten ze aan lange lijnen (runners), zodat ze niet naar het dorp gaan. De overige 19 apen kunnen vrij rondlopen, maar zijn wel afhankelijk van het eten. De dag bestaat uit eten geven, hokken schoonmaken, tijd voor de apen om in een ander gebied rond te lopen (walking with the monkeys) en vaak kwamen ze na het eten bij ons zitten om te vlooien. Leuk om te zien hoe elke aap zijn eigen karakter heeft: lief, speels, ontzettend eigenwijs, wat agressief.. Ik vind het geweldig om naar de apen kijken, hoe ze van boom tot boom springen en elkaar achterna zitten. Ik mis ze nu al!

Naast de apen verzorgen heb ik ook met de andere vrijwilligers een hele leuke tijd gehad. Een aantal keer per week gingen we voetballen, garapiña drinken (Boliviaans drankje), naar de disco in het dorpje. We hebben zelfs hutspot gekookt, ze wilden wel eens weten wat Nederlanders nou thuis eten!

De reis gaat nu door van La Paz naar Peru. Ik moet weer even wennen aan het reizen: om de paar dagen verplaatsen, geen vaste plek hebben. Ben benieuwd!
Groetjes

  • 27 Februari 2015 - 13:54

    Coco:

    Je nieuwe apenvriendjes klinken geweldig! Wat een avontuur om die beestjes te verzorgen.
    Maar natuurlijk is het reizen ook super leuk, dus ik weet zeker dat je er zo weer in komt!
    Nog heel veel plezier en ik hoor vast snel weer van je :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 6218

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 22 April 2014

Backpacken in Zuid-Amerika

Landen bezocht: